Navigeren naar Veiligheid – Waarom Klanten Overstapten naar Secumailer

veilig mailen vanaf tablet

Yvonne Hoogendoorn

11 maart 2024

Natuurlijk is het waardevol om te leren van de ervaringen van anderen. Daarom deel ik graag met jou wat er bij een aantal van onze klanten heeft meegespeeld bij hun keuze om over te stappen naar onze oplossing. Maar foute keuzes zijn ook gevoelig om over te praten. Ten eerste omdat er altijd betrokkenen zijn die met de beste bedoelingen hebben geprobeerd om de juiste keuze te maken. Daarnaast gaat dit over organisaties die openhartig hebben gedeeld wat er speelde, en dat vertrouwen wil ik niet beschamen. Wellicht herken je aspecten in je eigen organisatie of heb je zelf andere ervaringen. Ik hoor ze graag en zal ook met jouw verhalen, vertrouwelijk omgaan.

Alle drie de verhalen delen een gemeenschappelijk kenmerk: ze hadden al eerder voor een veilige e-mailoplossing gekozen. Na een zorgvuldig selectieproces, soms zelfs met aanbesteding, is in eerste instantie de oplossing van een concurrent geïmplementeerd bij deze organisaties. Helaas voldeed dit niet aan hun verwachtingen, waardoor ze zijn overgestapt naar onze oplossing. Gelukkig hebben wij alle drie goed kunnen ondersteunen. In deze blog lees je waarom deze klanten overstapten naar SecuMailer.

Schaalbaarheid

De eerste organisatie ondervond enkele problemen met het e-mailen van en naar gezamenlijke mailboxen, maar er werd een werkbare oplossing gevonden. Op een bepaald moment moesten er echter veel e-mails tegelijk naar een grote groep mensen worden gestuurd, wat met de gekozen oplossing niet mogelijk was vanwege de aantallen. De klant benaderde ons, en binnen één week hebben we een combinatie gemaakt van onze functionaliteiten voor veilig e-mailen en een kleine uitbreiding (mailmerge) op ons eigen platform. Hierdoor ontstond een geautomatiseerde, beveiligde e-mailstroom die binnen 10 minuten zeer hoge volumes e-mails kon afleveren, met meerdere batches per dag. Tot op de dag van vandaag leveren wij deze specifieke oplossing met grote tevredenheid bij deze klant.

Wat maakte onze oplossing zo geschikt/effectief? Ten eerste hebben we dankzij onze serverless architectuur een volledig schaalbaar verwerkingsproces dat kan opschalen van 1 mailtje naar 10 miljoen mailtjes zonder vertraging. Ten tweede hebben we echt naar de klant geluisterd, samen geanalyseerd wat er nodig was, en omdat we eigen techneuten in huis hebben en geen investeerders hoeven te raadplegen voor toestemming, kunnen we direct met technische innovaties komen die binnen enkele dagen operationeel kunnen zijn. Onze REST API-koppeling vormt het hart van deze architectuur.

Ontevredenheid

De tweede organisatie was reeds een jaar bezig met het aansluiten van de eerder gekozen oplossing. Niet alle problemen konden worden opgelost, en het Kanban-bord met openstaande issues was nog lang niet leeg. Met name de samenwerking met Citrix bleek technisch moeilijk te realiseren. Hierdoor kon de informatie die de benodigde plug-in verwerkte niet worden toegepast, waardoor sommige gebruikers de veilige e-mailoplossing niet konden toepassen. Helaas beseften deze medewerkers niet dat ze een oplossing misten, omdat deze simpelweg niet zichtbaar was op hun werkplek.

Op een gegeven moment is deze klant actief bij haar gebruikers gaan navragen hoe de veilige e-mailoplossing in het gebruik werd ervaren. Pas toen werd echt duidelijk dat het merendeel van de gebruikers niet tevreden was. Daaropvolgend is de beslissing genomen om opnieuw een selectie te maken, waarbij uiteindelijk voor onze oplossing is gekozen. Na de implementatie heerst er grote tevredenheid, met name over het gebruiksgemak voor de verzender en de probleemloze integratie in de complexe IT-omgeving van deze organisatie. Het grootste compliment was: “We hebben niet eens door dat jullie op de achtergrond voor de beveiliging van onze e-mails zorgen. We kunnen gewoon blijven e-mailen.”

Gebruiksgemak

Tot slot een derde organisatie, die al meerdere jaren gebruikt maakte van een veilige e-mailoplossing. Bij het overwegen van de verlenging van deze oplossing kwam er een verrassende evaluatie naar voren. Wat bleek? Gedurende 3 jaar was de oplossing nauwelijks gebruikt door de medewerkers, ondanks de beschikbaarheid via een plugin in de e-mailomgeving (Outlook). Dit kwam voornamelijk omdat de medewerkers het als onhandig ervaarden, en de ontvangers van de organisatie niet “handig” genoeg waren om de e-mails te (kunnen) openen.

Na deze evaluatie besloot de organisatie opnieuw de markt te verkennen voor veilige e-mailoplossingen en kwam uit bij SecuMailer. Inmiddels worden alle e-mails van deze organisatie altijd beveiligd de deur uit en zowel de verzenders als ontvangers genieten van een positieve e-mailervaring, die geschikt is voor het vertrouwelijk delen van medische gegevens.

Wil je de verschillen tussen veilige e-mailoplossingen ontdekken? Lees dan hier de factoren die bepalend zijn voor de keuze van een oplossing die goed bij jouw organisatie past. Als je zelf ervaring hebt met veilig e-mailen en wilt onderzoeken of overstappen voor jouw organisatie een goed idee is, maak dan een afspraak met onze experts. Wij denken graag vrijblijvend met je mee.

Lees verder

Waarom heeft SecuMailer het ECSO-label ontvangen?

Met trots delen wij dat wij het ECSO label in ontvangst hebben mogen nemen! Op 9 mei is deze door Security Delta (HSD) aan ons uitgereikt. Wat ECSO inhoud en waarom dit label aan ons is uitgereikt lees je in deze blog. Over ECSO De European Cybersecurity Organisation (ECSO) is verantwoordelijk voor het uitvoeren van…

Waarom zou je voor de derde generatie Veilig Mailen kiezen?

Herinner jij je nog die tijd toen we nog vol verwondering keken naar de vooruitgang van e-mail? Het voelde als een digitale revolutie – een nieuwe manier om gedachten en informatie over de hele wereld te laten vliegen in slechts een paar toetsaanslagen. Maar zoals elke technologische sprong voorwaarts, bracht deze innovatie ook risico’s met…